اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مناظره| بررسی و نقد عملکرد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بر مدیریت شهر اصفهان/ ازمطالبات سیاسی تا پروژه‌های عمرانی

در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در دفتر خبرگزاری فارس اصفهان میزبان ۲ نماینده از لیست‌های مجمع نیروهای انقلاب و اصلاح‌طلبان بودیم تا هر کدام از دغدغه‌ها و برنامه‌های خود در عرصه مدیریت شهری توضیح دهند.

مناظره| بررسی و نقد عملکرد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بر مدیریت شهر اصفهان/ ازمطالبات سیاسی تا پروژه‌های عمرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ۲۲ سال از شروع فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا گذشته است و در این سال‌ها شاهد مدیریت ۲ طیف متفاوت فکری در مدیریت شهری اصفهان بوده‌ایم.

در این روزها شاهدیم که سرتاسر شهر علاوه بر مشاهده تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شاهد تبلیغات لیست‌های مختلف انتخابات شورای اسلامی شهر نیز هستیم که هر کدام با خط فکری متفاوت از دیگری قصد ورود به عرصه مدیریت شهری را دارند.

در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در دفتر خبرگزاری فارس اصفهان میزبان «محمد نورصالحی» معاون سابق شهرداری اصفهان و عضو لیست مجمع نیروهای انقلاب و «علیرضا نصر اصفهانی» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و عضو لیست اصلاح‌طلبان بودیم تا هر کدام از دغدغه‌ها و برنامه‌های خود در عرصه مدیریت شهری برای مردم بگویند.مشروح این نشست که به صورت زنده از کانال تلگرام خبرگزاری فارس اصفهان پخش شد را در ادامه می‌خوانید:

نگاه مردم انتخاب شورای شهر است ونه شورای شهرداری

فارس: پنج دوره از عمر شوراهای اسلامی را پشت سر گذاشتیم، ارزیابی شما از فعالیت ادوار مختلف شوراها و میزان تحقق اهدافی که در قانون برای آن‌ مشخص شده را بفرمایید؟

نصر: درحال حاضر در آستانه ۲۲ سالگی شورا هستیم و از سال ۱۳۷۷ با شروع انتخابات شوراها ۵ دوره ۴ ساله و یک دوره ۶ ساله را شاهد بودیم. بسیاری از مشکلات مردم با حضور شوراها حل شده و تلاش بر این بوده در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسائل شهرداری‌ها حل شود و در حقیقت تشکیل شوراها ثمرات زیادی را به دنبال داشته‌است و در همین راستا روز جمعه نگاه مردم این است که نماینده شورای شهر انتخاب می‌کنند و نه شورای شهرداری.

 در حالی که ۲۲ سال از عمر شورای شهر گذشته است برخی آن را شورای شهرداری می‌بینند اما مردم باید در این مسیر جلوتر از مسؤولان باشند و درخواست‌ آن‌ها از شوراها فراتر از شهرداری باشد ولی هنوز این موضوع به باور مسؤولان نرسیده که شورا فرای شهرداری است و می‌تواند خواست‌های مردم را از مسؤولان مطالبه و پیگیری کند.

امیدواریم نمایندگان شورا را به جایگاه اصلی بازگردانند تا امید و اعتماد مردم به مسؤولان بیش‌تر شود؛ امروز ناکارآمدی در شورا و شهرداری به پای نظام نوشته می‌شود و به همین دلیل باید به سمت کارآمدی گام برداریم.

شوراها مطالبه‌گر خواست مردم هستند

نورصالحی: رقابتی که بین گروه‌های سیاسی ایجاد می‌شود نشان‌دهنده بالندگی و رشدیافتگی در جامعه است و شورا یکی از دغدغه‌مندترین نهادهایی است که مردم انتخاب می‌کنند که در دسترس مردم قرار دارد و مشکلاتی که در سطح شهر است را در کوتاه‌ترین زمان حل می‌کند.

 در این ۲۲ سال برد با نهادها و نظام بوده و اگر آنچه که در قانون است به شورا واگذار شود باید نتیجه آن را مشاهده کرد و به نظرم شهرداری در حال حاضر بهره برداری مثبت به نفع مردم را دارد. برخلاف اینکه هنوز ۲۲ وظیفه به شورا واگذار نشده ولی شوراها باید خود را در آن جایگاه بدانند و به عنوان مطالبه‌گر خواست مردم پیش روند.

یکی از مسائلی که در بهبود عملکرد شورا نقش دارد این است که کسانی که در شورا شرکت می‌کنند باید این تعهد و همبستگی در حل مشکلات شهر را داشته باشند و این موضوع به افزایش بهره‌وری و تصمیمات معقول کمک می‌کند.

فارس:اکثریت انتخاب‌های مردم در ادوار گذشته از بین لیست‌های سیاسی بوده، آیا احزاب در مقابل اعتماد مردمی نقشی دارند؟

نصر: یکی از دستاوردهای دولت اصلاحات انجام انتخابات شوراها بوده و به این معناست که دولت جرأت پیدا کرد حدود ۲۰۰ هزار نفر را در مدیریت شهری وارد کند و تصورم این است که شوراها می‌توانند کارایی بالا داشته باشند و نمایندگان مجلس نباید نگران افزایش کارایی شورا باشند.

در انتخابات آنچه قالب بوده لیست‌ها بوده مگر اینکه سلبریتی‌ها وارد شوند و یا در برخی دوره‌‌ها افراد از لیست‌های مختلف رأی آورده‌اند و در برخی ادوار با یک لیست وارد شدند اما نکته مهم این است که افرادی که انتخاب می‌شوند باید اول در پیشگاه خدا و مردم و بعد هم احزاب‌شان پاسخگو باشند.

 

احزاب باید مطالبات را پیگیری کند،‌ به افراد انتخاب شده کمک و نباید آن‌ها را رها کنند و مدام باید تعامل داشته باشند و رفتار نماینده را رصد کنند و ببیند قول‌ها عملی شده یا نه؛ در مدت شورای یکپارچه پنجم جبهه اصلاحات جلساتی را با اعضا برگزار می‌کرد و می‌دید متعهد به شعارها بوده‌اند یا خیر. البته باید عرض کنم در ایران احزاب خیلی قوی نیستند، زیرا هر حزبی که روی کار می‌آید باید به مردم پاسخگو باشد و در کنار این مردم ما نیز مطالبات پیگیرانه‌ای ندارند.

نکته قابل توجه این است؛ صحبت‌هایی که الآن می‌کنیم باید توسط مردم پیگیری شود و مردم ببینند چرا برخی از افراد شعارهای پوپولیستی می‌دهند و به آن عمل نمی‌کنند و در این مسیر وظیفه احزاب فقط فرستادن نمایندگان به شوراها نیست.

نورصالحی:گروه‌ها باید شناسنامه‌دار و قابل رصد و پیگیری باشند در صورتی که معمولا حزب‌ها لیست می‌دهند و بعد خبری از آن حزب نیست. مطلوب این است که گروه‌های رسمی خودشان برنامه داشته باشند و نیاز نباشد افراد برنامه بدهند ولی باید حامی افرادی باشند که به شورا رفته و نسبت به آن‌ها مطالبه‌گر باشند.

 

مشکلی که در حال حاضر وجود دارد  این است که برنامه‌ای پشت لیست‌ها نیست و پیگیری صورت نمی‌گیرد و این مورد فرهنگ‌سازی نشده ولی اگر لیستی به شورا رفت، عملکرد آن به پای حزب نوشته شود. در این مدت اعضای شورا خود را در مواجهه مستقیم با مردم قرار دادند و نسبت به مطالبات پیگیر بودند اما ضعف این است که میزان سنجش موفقیت یا عدم موفقیت به طور بی طرف وجود ندارد و اگر بتوانیم سیستمی را به‌وجود بیاوریم که با خط‌کش یکسان میزان تعهدات شوراها را به دست بیاوریم خوب است و این موضوع باید در کل نظام و سطح دولت‌ها نیز اجرا شود.

افراد بعد از انتخاب باید دنبال تقویت نقاط اشتراک باشند و نه افتراق

فارس:یکی از نگرانی‌های مهم مردم درباره انتخابات شوراها این است که اعضای شورا بعد از انتخابات مواضع سیاسی را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کنند که در دوره اخیر هم یکی از اعضای شورا به دلیل این مواضع سلب عضویت شد، آسیب این نگاه چیست؟

نصر: بنرهایی که در شهر نصب شده نشان‌دهنده یک اقدام سیاسی است و تا پایان انتخابات این سبقه سیاسی بالا است، اما قرار نیست که ادامه پیدا کند زیرا افراد با تفکر سیاسی مختلف وارد می‌شوند و افراد با ورود به شورا باید به دنبال نکات اشتراک باشند نه پررنگ‌تر کردن نقاط افتراق و در کنار آن نیز باید به دنبال خدمت‌رسانی به مردم هم باشند.

در ادوار مختلف تلاش بر این بوده حاشیه‌ها کم‌تر شود اما باید بپذیریم وقتی حزبی رأی می‌آورد مطالباتی دارد و اگر مطالبه‌ای کرد، آن مطالبه سواستفاده نیست و باید کمی ظرفیت‌سازی برای کسانی که بیرون از شورا قرار دارند انجام دهیم.

 تصورم این است که همه مسائل باید دیده شود تا مطالبات مورد غفلت قرار نگیرد و مردم تصور عهدشکنی نداشته باشند اما در عین حال مطالبات به قدری پررنگ نشود که شورا را از ریل خود خارج کند. در داستان مقدری اگر سعه‌صدر افزایش پیدا می‌کرد این اتفاق نمی‌افتاد و در آن اتفاق همه بازنده بودند و کنار گذاشتن او یعنی نادیده گرفتن ۱۲۰ هزار رأی مردم و برای به هم زدن شورای یک‌دست نباید دست به هرکاری زد و این مسأله مهمی است و باید ظرفیت‌ها و مناعت طبع‌ها را بالا ببریم.

اگر شخصی مرزهای قانونی را رد کرد باید با او برخورد شود

نورصالحی: اینکه انتخابات شورا خواه ناخواه تبدیل به یک رقابت سیاسی میان گروه‌ها می‌شود درست است و زمان انتخابات وقت و جایگاه بروز و ظهور دیدگاه‌های سیاسی است و هر کسی تلاش می‌کند سهم بیش‌تری را بدست بیاورد.

اقدامی که گروه‌های سیاسی انجام می‌دهند این است که تیمی را که برای انتخاب مردم انتخاب می‌کنند که  نوعی امانت‌داری است و در این راستا گروه‌های مختلف باید ببینند اعضا به چه هدفی وارد شورا می‌شوند و طبق آن گزینه‌های مناسب که وابسته به همان طیف سیاسی است انتخاب کنند و اگر این اتفاق بیفتد حتی اگر اعضا با فکرهای مختلف وارد شورا شدند به مشکل برنخورند و به دنبال مصلحت مردم باشند.

افراد باید مجموعه مطالبات مردم را پیگیری کنند که درصد زیادی از آن در دست شورای شهر است و در این مسیر تیمی که وارد می‌شوند باید واجد مجموعه‌ای از توانمندی‌ها باشند تا بدانند کار را باید به چه طریقی پیگیری کنند تا منشا اختلاف بین مردم نباشند و در این مسیر حق این است که مطالبات پیگیری شود مگر اینکه فرد از خطوط قرمز عبور کند؛ اگر شخصی مرزهای قانونی را رد کرد باید با او برخورد شود و در مجلس نیز چنین چیزی وجود دارد و اگر شخصی رأی بالایی هم آورده بود اما به وظایف خود درست عمل نکرد باید کنار گذاشته شود.

 نمایندگی مجلس و شورا از مواضعی است که اگر شخصی در مسیر نادرست قرار بگیرد پیامدهایی دارد.

کاری که سال گذشته می‌شد با ۶ هزار میلیارد انجام داد امسال با ۹ هزار و ۵۰۰میلیارد نمی‌توان انجام داد

فارس:یکی از موارد مهم در شهرداری شفافیت منابع درآمدی و هزینه است که بعضا به دلیل عدم تامین منابع برخی پروژه‌ها به تعویق می‌افتد و در سال‌های بعد با هزینه بیشتری اجرا می‌شود، چه راهکاری باید اندیشید؟

نصر: انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر اتفاقات از وظایف اصلی شورای شهر است؛ مأموریت‌های شهرداری حدود ۳۴۰ مورد است و بودجه نیز جز مواردی است که باید شفاف شود زیرا این منابع متوجه مردم است و فکر می‌کنم وقتی شهر می‌خواهد اداره شود روزانه باید ۲۰ تا ۳۰ میلیارد در شهرداری هزینه شود و دولت باید منابع را تأمین کند تا هزینه‌ها تأمین شود.

در شرایطی هستیم که منابع دولتی کاهش پیدا کرده و شرایط اقتصادی مردم نیز سخت است و نه می‌توان مردم را رها کرد و نه هزینه‌‌ها را و باید خرج و دخل شهر را همگام کرد. شورا را به‌عنوان یک مجموعه سیاست‌گذار و شهرداری را به عنوان یک نهاد برنامه‌ریزی اجرایی می‌بینیم و باید بخش خصوصی نیز وارد این بخش شود و در این مسیر در شورا باید دقیقا مشخص شود که می‌خواهیم شهر را همگام با دیگر شهر را پیش ببریم یا خیر.

در زمانی که هزینه‌ها برای مردم افزایش پیدا کرده است از ۱۰۰ درصد هزینه‌های یک ساختمان فقط ۷ درصد آن متوجه شهرداری است و باید برای این موضوع به جمع‌بندی و شفافیت برسیم که اولویت پیشرفت شهر است یا موارد دیگر.

طرحی را در بودجه ایجاد کردیم که بحث بودجه‌ریزی مشارکتی است و در آن برای ۲۰۰ محله، ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص دادیم و برای هرمحله ۱ میلیارد هزینه پیش‌بینی کردیم تا با مشارکت و پیشنهاد معتمدان محلی پروژه‌ها در محلات اجرا شود که مشخصا ۱۲۰ میلیارد در ردیف بودجه تحت‌عنوان بودجه‌ریزی مشارکتی قرار دادیم و ۸۰ میلیارد دیگر را از محل 5 درصد از بودجه عمرانی مناطق برخوردار شهرداری مثل ۴، ۵ و ۶ تامین می‌کنیم.

یکی از کارهای اصلی باید این باشد که مطابق با واقعیات و دور ازجو زدگی‌ها تصمیم‌گیری‌ها پیش برود.
بودجه شهرداری اصفهان برای سال ۱۴۰۰، ۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان است؛ در زمانی که بودجه را تحویل گرفتیم بودجه ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود و سال گذشته نیز ۶ هزار میلیارد تومان بود که با اصلاح بودجه به ۷ هزار میلیارد رسید و الآن افزایش بودجه نسبت به اصلاح بودجه از ۷ هزار و ۳۰۰ به ۹ هزار و ۵۷۰ رسیده است و در بودجه مصوب از ۶ هزار به ۹ هزار میلیارد رسیده‌است و کاری که سال گذشته می‌شد با ۶ هزار میلیارد انجام داد امسال با ۹ هزار و ۵۰۰میلیارد نمی‌توان انجام داد.

شهرداری باید نیاز همه محلات شهر را ببیند

نورصالحی: اینکه باید هزینه و درآمد شورا شفاف باشد، منطقی است و فکر می‌کنم این موضوع وجود دارد و مردم با مراجعه به سایت می‌توانند بودجه را مشاهده کنند.هزینه اداره شهر مخصوصا با رشد قیمت‌ها هزینه‌های زیادی است و فقط حدود۴-۵ درصد هزینه ساختمان را ساخت پروانه تشکیل می‌دهد و بعضا عنوان می‌شود همین نیز عدد بالایی است.

به نظرم درباره بودجه شهرداری باید ۲ اتفاق بیفتد؛ در حال حاضر بخشی که از منابع ملی به شهرداری‌ها می‌رسد که فقط ۳ درصد از ۱۲ درصد ارزش افزوده است و اقداماتی که در شهر اصفهان انجام می‌شود درآمد برای دولت می‌شود.

در مجلس قانونی مصوب شده که مالیات از خانه‌ها و زمین‌های خالی است؛ این مالیات تا چه حد باید در همان شهر اجرا شود؛ باید باهماهنگی با دیگر شهرها و نمایندگان تلاش کنیم سهم بیش‌تری به خود شهرها تعلق بگیرد و نکته بعدی این است که تا چه میزان موفق می‌شویم سرمایه‌گذاران را در شهرها فعال کنیم و که مردم به آن‌ها اعتماد داشته باشند و مردم برای آن‌ها سهام بخرند و پروژه‌های مشارکتی ایجاد شود.

باید تلاش بر این باشد که سهم بیش‌تری از منابع ملی به کلان‌شهر اختصاص پیدا کند چون بار جمعیت شهرنشینی بر ۵ کلان‌شهر است و باید بتوانند زیرساخت‌ها را بدون کمک دولت ایجاد کنند.

بخش دیگر نیز مشارکت دادن مردم و سرمایه‌گذاران است که در این راستا بودجه مشارکتی کار خوبی است اما کار عجولانه‌ای نیست و مدیریت شهرداری باید نیازهای همه محله‌ها را بدست آورده و این بودجه در همان راستا برود؛ بهترین اشخاصی که می‌توانند برای محلات نظر بدهند خود مردم‌اند.

فارس:بعضا عنوان می‌شود اعضای شورای شهر در امور اجرایی به صورت جزئی دخالت می‌کنند و یا افرادی را پیشنهاد می‌کنند، آیا در دوره‌های گذشته چنین اتفاقی افتاده؟

نورصالحی:در زمانی که مسؤول بودم اکثر اعضا حریم نظارتی را رعایت کردند با وجود اینکه حق مطالبه‌گری داشتند ولی اعضای شورا باید در خط مقدم مطالبات مردم باشند و مطالبات را بیان کنند.

نصر: در بحث اجرا و نظارت گاهی اوقات این موارد با یکدیگر ترکیب می‌شوند و به این جهت است که بسیاری از اعضای شورا در معرض مراجعات مردم‌اند اما این موضوع به معنای تقابل با مدیریت شهری نیست و بسیاری از قضایا با گفت‌وگو حل خواهد شد و نیاز به دخالت شورا در مباحث اجرایی نیست کمااینکه در دوره‌های گذشته با گفت‌و‌گو و مفاهمه مسائل حل شد.

دولت‌‌ها به تعهدات خود درباره شهرداری‌ها عمل کند

فارس:اعضای شورای جدید بعد از انتخاب بعضا گلایه می‌کنند که حجم پروژه‌هایی که تکمیل نشده بار مالی زیادی برای دوره جدید دارد، آیا راهکاری هست که پروژه‌ها در همان دوره به اتمام برسد؟

نصر: هر کسی که می‌خواهد در انتخابات شورا شرکت کند باید با چالش‌های آن آشنا باشد و نمی‌تواند ادعا کند که از پروژه‌ها خبر ندارد، همانطور که در دوره‌های قبل هم بوده است.

پروژه‌ها یا در دوره‌ای تمام می‌شود و یا ادامه پیدا می‌کند؛ برای مثال در پروژه اجلاس در ابتدای ورود ما فقط ۴۶ درصد کار پیش رفته بود و در ۴ سال آن را به حدود ۹۷ درصد رساندیم هرچند که مسأله‌هایی برای ادامه آن از جمله مدیریت وجود دارد؛ زمانی که این تصمیم گرفته شد دولت وقت قول کمک ۱۰۰ میلیاردی را داده بود اما چند سال بعد این عدد به ۲۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و تعهدات دولت عملی نشد و مشکلاتی را ایجاد شد.

در خصوص دیگر پروژه‌ها نیز تلاش‌مان این است پروژه‌های انجام شده را به سرانجام برسانیم و در این راستا برنامه هر یکشبه یک افتتاح را داریم که یا پروژه‌های دوره قبل است و یا مربوط به همین دوره است و این نشان دهنده جسارت ورود به آن پروژه‌ها است و از جمله این جسارت‌ها ورود به رینگ چهارم با ۷۸ کیلومتر طول و ۷۶ متر عرض است و در حال حاضر کیلومتر ۱ تا ۶ آن آزاد شده و از دیگر اقدامات پروژه تقاطع  غیر همسطح سردار سلیمانی بوده و این موارد باید ادامه پیدا کند.

معتقدم که دولت‌ها باید زنجیره را حفظ کنند و نمی‌شود دولتی تعهد بدهد و دولت بعدی آن را قبول نداشته باشد و باید به تعهدات خود در چرخه پایبند باشند.

شورا برای پروژه‌های جدید خود نامگذاری کند نه اینکه نام قبلی را تغییر دهد

فارس: یکی از نقدهایی که به مجموعه مدیریت شهری جدید وارد می‌شود، کاهش حجم کارهای عمرانی و یا ورود به برخی اقدامات حاشیه‌ای مثل تغییر نام خیابان‌ها است؛  این موارد را تا چه حد قبول دارید؟

نورصالحی: قاعدتا باید آمار و ارقام وجود داشته باشد تا بتوان قضاوت دقیق داشت؛ تعدادی از خیابان‌های گذر اصلی و فرعی را داشتیم که در سنوات قبل آمار آن ۱۴۳ بوده و عمده آن‌ها در دوره قبل ایجاد شد و در مدیریت جدید پروژه‌هایی مثل رینگ چهارم به اجرا رسید.

باید ببینیم در برنامه‌ها و مطالعاتی که معاونت برنامه ریزی شهرداری انجام داده چه کاری زمین مانده‌است و باید آن را انجام دهیم؛ در خصوص تعداد کارهای عمرانی نیز قضاوتی ندارم و فکر می‌کنم در بطن شهر کم‌تر دیده شده و اما درباره تغییر نام خیابان‌ها نکته این است که گاهی خیابان و معبر جدید احداث می‌شود که طبیعتا شورا می‌تواند متناسب با پیشنهادات نامگذاری را انجام دهد اما اینکه نام‌گذاری‌های قبلی تغییر پیدا کند پذیرفته نیست؛ ما در اقداماتی که انجام می‌دهیم باید سلیقه اکثریت مردم را لحاظ کنیم.

دوره 14 ساله را با 4 سال مقایسه نکنید

نصر: اگر می‌خواهیم در این موضوع مقایسه‌ای انجام دهیم باید ذهن مردم را معطوف  به این قضیه بکنیم که نباید ۱۴ سال مدیریت با ۴ سال مقایسه شود و اگر قضیه را این طور مقایسه کنیم فعالیت‌های انجام شده در طول ۱۴ سال بیش‌تر است؛ یک تفکر سیاسی در طول ۱۴ سال در شهر حاکم بوده و فعالیت کرده و پروژه‌های مختلف انجام داده و در ذهن مردم ماندگار شده و نباید با ۴ سال مقایسه شود.

پروژه‌های عمرانی که در این دوره در شهر اجرا شد به لحاظ کمی و کیفی قابل دفاع است؛ نکته دوم در خصوص نام‌گذاری‌ها بیش‌تر از آنکه جو راه افتاد قضایا برجسته شد و موارد بسیار نادری وجود داشت و باید با عدد و رقم مطرح شود و دلیل آن‌ها بیان شود.

در دوره‌های قبل نیز تغییرنام‌های زیادی انجام شد و نمی‌توانیم دوره‌ای را بگوییم و دوره‌ای را رها کنیم؛ باید تغییر نام‌هایی که در دوره دوم، سوم و چهارم انجام شده حساب شود ودلیل آن بیان شود و در این ۴ سال هم حساب شود نه اینکه دوره‌ای را از تغییر نام مبری کنیم؛ بسیاری از پروژه‌هایی که در دوره آقایان جوادی و عظیمیان ساخته شده بود در دوره‌های بعد تغییر نام پیدا کرد.

نصر:خط ۱ مترو، ۷، ۸ساله تمام می‌شود/ نورصالحی: در مسائل تخصصی باید به نظرات کارشناسی تکیه کرد

فارس: یکی از مهمترین مسائل اصفهان موضوع حمل و نقل است و سال‌ها است برخی پروژه‌ها مثل مترو اجرا می‌شود اما هنوز تکمیل نیست و البته حجم تقاضا نیز افزایش پیدا کرده است، چه راهکاری برای مدیریت تقاضا و توسعه حمل و نقل عمومی دارید؟

نصر: یکی از مواردی که در شهر اهمیت دارد هوشمندسازی شهر است، باید رفت و آمدها را به حداقل برسانیم و در مرکز شهر رفت‌و آمدهای با وسیله شخصی را محدود کنیم؛ همیشه حرف‌مان این بود که اگر مرکز شهر پارکینگ ایجاد کنیم یک خطای استراتژیک انجام دادیم چون مردم را به آمدن دعوت می‌کنیم در این خصوص باید مقداری در رفتار مردم مداخله کنیم و دخالت در رفتار مردم زمانی انجام می‌گیرد که احساس کنند منطقی پشت آن است.

در خط ۱ مترو قبل از کرونا روزانه ۱۲۰ هزار نفر از آن استفاده می‌کردند و خط ۲ را آغاز کردیم؛ با توجه به تجربیات اگر احداث خط ۱، ۱۶ سال طول کشید خط ۲ حدود ۷-۸ سال تمام می‌شود با اینکه در شرایط اقتصاد فعلی برای هر کیلومتر احداث مترو هزار میلیارد تومان هزینه دارد اما با یک عمر ۱۵۰ ساله مواجهیم. با توجه به این مطالب هم باید در بحث هوشمندسازی کار کنیم، هم بحث حمل‌ و نقل عمومی کار کنیم و با توجه به گفت‌وگوی مردم پیش برویم.

در خصوص تراموا نیز ‌قرار نیست تراموا بدون مطالعه احداث شود؛ در بودجه ۱۴۰۰، ۵۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص دادیم و حتی اگر در آن مسیر تراموا نخواهیم به لحاظ فرسودگی باید زیرساخت‌هایی صورت بگیرد و قرار بر این شد شهرداری ورود پیدا کند.

 

نورصالحی: در بحث موضوعات ترافیکی کاری که باید انجام دهیم تکمیل خط ۱ مترو است که بخشی از آن از شهرک قدس تا میدان استقلال افزایش دارد؛ مترو بهارستان نیز در حال اجرا است تا به پایان صفه برسد و در آینده نه چندان دور خط ۱ از شاهین‌شهر به بهارستان خواهد رسید و اصفهان به عنوان شهر مادر بهره‌برداری کل را انجام می‌دهد

کلنگ زنی خط ۲ مترو نیز در زمان شورای قبلی آغاز و از سمت زینبیه اجرای آن آغاز شد و توسط مدیریت فعلی ادامه پیدا کرد، امیدوارم بتوانیم منابع غیر منابع دولتی و مشارکتی را وارد این پروژه کنیم تا سریع‌تر پیش برود.
در خصوص ترافیک نیز از سلیقه شخصی دوری می‌کنیم این موضوع نیازمند مطالعه است؛ قطعا نمی‌توانیم کل شهر را با مترو پوشش بدهیم و سامانه‌های دیگری مثل اتوبوس و تراموا نیاز است؛ بحث تراموا نیز از سال‌های گذشته مطرح بوده ولی هنوز عملیاتی نشده است.

بحثی که باید آن را پیگری کنیم فرهنگ استفاده از حمل ونقل عمومی است و باید ببینیم در چه مکان‌هایی خودروهای شخصی‌مان را بیرون بیاوریم؛ برخی اوقات شاهدیم یک خط اتوبوس ۴-۵ نفر سرنشین دارد ولی درست نیست آن را کنار بگذاریم و باید فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را جا بیندازیم.

مساله آب به دلیل سوء مدیریت به منازعات بین استانی تبدیل شده است

فارس: برنامه و راهکار شما برای کاهش مشکلات حوره آب و محیط زیست که سال‌ها است مردم و کشاورزان با مشکلات جدی مواجه هستند، چیست؟

نورصالحی: در خصوص آب و محیط زیست، این موضوع مطالبه کل مردم است و محدود به شورا نیست و موضوعی است که توسط شهردار اصفهان و ۲ دولت قبل مورد بی‌مهری واقع شده است؛ رئیس جمهورها در مقطع انتخابات قول‌هایی در جمع چند صد هزار نفره میدان امام داده‌اند و در ادامه نسبت به آن‌ها عدم پایبندی نشان داده‌اند و به‌دلیل سو مدیریت مسائل به سمت مسائل مردمی و بین استانی رفت.

موضوع، موضوع سختی است و نمایندگان مختلف دنبال آن بوده‌اند و با پیگیری نمایندگان مجلس و شورا باید بتوانیم بحث تأمین آب زاینده‌رود را به یک مطالبه ملی برسانیم و این موضوع بحث‌های زیست‌محیطی را در پی دارد و فلات مرکزی ایران تشنه آن است و باید بدون اینکه موضوع را به مردم برسانیم و بدون فشار غیرمنطقی به دولت موضوع را حل کنیم.

در خصوص آلودگی هوا نیز بخشی مربوط به صنایع آلاینده است که در اطراف اصفهان مستقر شده‌اند و باید برای رفع آلایندگی آن‌ها فشار آورد و بحث دیگر که باید توسط شؤرای بعدی پیگیری شود این است که صنایع سنگینی در اطراف اصفهان مستقر نشود بلکه اصفهان به قطب صنایع دانش‌بنیان تبدیل شود یعنی نیاز داریم صنایعی که آب‌بر و آلاینده نیستند و دانش‌بنیان هستند و توانایی استقرار نخبگان را دارد را در شهرک‌ها راه‌اندازی کنیم و برای این موضوع فعالین بخش خصوصی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و پیاده‌سازی پارک‌های علمی نیز شرکت داشته‌اند تا امتیازاشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده بالای آن‌ها را داشته باشیم و بتوانیم در آینده اصفهان را به قطب شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کنیم تا تبدیل به مزیت شود.

لیست مجمع نیروهای انقلاب نماینده جمع کثیری از مردم ولایت‌مدار شهر است

فارس: مردم به چیزی باید در لیست شما توجه کنند که مزیت ویژه این لیست است؟

نورصالحی: در خصوص انتخابات نکته اول تشویق مردم به حضور در انتخابات است و باید کسانی که حق رأی دارند از این حق استفاده کنند و مطمئن باشند حضورشان به نفع کشور، نظام و خودشان است و در انتخابات ریاست جمهوری شخصی را انتخابات کنیم که با مشکلات ۸ سال گذشته روبرو نباشیم؛ در خصوص شوراها نیز به همین صورت؛ شورا مدیریت شهر را در دست دارد و استقرار یک مدیریت منسجم، انقلابی، مردم‌مدار و مردمی می‌تواند برای شهر مفید باشد.

ویژگی اول مجمع نیروهای انقلاب این است که تعداد قابل توجهی تشکل‌ها که وابسته به جناح‌های مختلف مردمی هستند جمع شدند و طی فرایندی شفاف به این لیست رسیدند و می‌توانیم مدعی باشیم این لیست نماینده جمع کثیری از مردم ولایت‌مدار شهر است.

ویژگی دوم اینکه حمایت روحانیون برجسته شهر از جمله آیت‌الله مهدوی، بهشتی‌نژاد و سالک پشتوانه این لیست است و آن‌ها صراحتا سلامت تهیه لیست را تأیید کردند.

مزیت سوم نیز مجموعه نیروهای باتجربه، جوان، متخصص و صاحب‌نظر است که سوابق روشنی نیز دارند و در طول سال‌های مختلف مسؤولیت‌ها نشان می‌دهد توان همدلی، هماهنگی و حل مشکلات را خواهند داشت.

امیدواریم مردم در انتخابات شرکت کنند و به افرادی که با شناخت و در فرایند روشن شرکت کردند رأی دهند تا شورایی کارآمد روی کار بیاید و حاصل آن شهرداری قوی باشد و صرفا شورای شهر نباشد و بتواند مطالبات مردم را به نهادهای اجرایی منتقل کند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ ۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول